Röntgen.

Allmänt / Permalink / 1

I mitt förra inlägg skrev jag om att jag skulle få svar från blodprov jag lämnade om hur mina äggstockar mådde. Då min läkare ringde undrade hon vad jag hade på hjärtat. Lite förvirrat.. det vart ju hon som skulle ringa upp mig och berätta hur proverna såg ut. Så det fick hon kolla upp och det såg bra ut, kort och bra svar. Frågade även om jag skulle få tid för röntgen här i Trelleborg som hon sa att hon skulle kolla upp förra gången. Men som jag misstänkte så gör de inte sådan röntgen här. Så skulle få en kallelse om röntgen i Lund som jag fick nu i veckan.  
Så ska på datortomografi(DC/CT) den 28juli. Inför den röntgen ska man innan dricka kontrastmedel jämt fördelat under en timme.  Förra gången jag gjorde CTröntgen vart kontrasten utblandat med Funlight saft, jag gillar inte funlight alls. Så det vart plågsamt att dricka i sig kontrasten förra gången, illamående bara jag tänker på de. Så ska denna gången prata med dem innan och se fall de kan blanda ut det med något annat. Haha sen sista 20 minuterna får man inte gå på toa heller. Så man är galet kissnödig!  Vart svårt att ligga still på britsen. Inget jag ser framemot den 28juli. Tur man inte behöver röntgas allt för ofta. Men ska bli riktigt skönt att få göra den, få svar på hur allt ser ut.  
Man kommer ju alltid vara rädd att cancern ska komma tillbaka. Risken är inte stor men den kan ju ändå finnas där. Sen är jag ju rädd att mina äggstockar ska trilla ner, när jag fick höra att den risken finns första gången har jag alltid vart lite smårädd att de ska trilla ner.  
Jag kan ju inte bli gravid, kan aldrig bära ett barn själv. Så då är det ju självklart att man nu är lite extra rädd om sina äggstockar. De är min enda chans att någon gång i framtiden kunna få mina egna barn genom surrogat.  

Hörde förresten på radion p3nyheter för några veckor sen att det i år har vart allt fler som har gått på sina cellprovtagningar! Blev så glad över att höra det! Grymt bra jobbat tjejer, fortsätt så! Har du hoppat över att gå, så ta dig kragen! Ett så enkelt test. Har man cancern så kan man med ett test upptäcka det i tidigt stadie, låter man det gå så ja då kan det sprida sig ännu mer. Så för fasen hoppa inte över din cellprovtagning!

 

 
#1 - - Ann-Katrin:

Du e bara så bra gumman ♥

Till top