Ett år nu sen sist

Allmänt / Permalink / 2

Ett tag vart jag väldigt driven i allt som har med livmoderhalscancer att göra. Som jag sagt ville ja nå ut till alla tjejer att ta sina cellprov och vaccinera sig för att inte behöva gå igenom samma helvete som jag. Men så har jag inte orkat vara lika engagerad, mycket som hänt i livet som rullat på. Men självklart vill jag ju fortfarande nå ut till alla tjejer där ute! Allt för att förinta livmoderhalscancer. Så det tänker jag snabbt nu berätta, så man vet om man råkar slinka in på min blogg.

Så hur gör man? Något som är lätt som en plätt! Ta ett cellprov! Med ett så enkelt som ett cellprov som nu även kan göras hemma. Hur bra är inte det? Så med ett cellprov kan cellförändringar upptäckas, vilket oftast inte är nån fara, en cellförändring är inte cancer. Så får du i brevlådan att du har cellförändringar, så söker man på internet kanske hittar man till min blogg och får upp värsta mardrömsscenario. En cellförändring är ganska vanligt och läker bort av sig själv. Men så finns det också cellförändringar som kan vara förstastadiet till livmoderhalscancer. Så därför är det så viktigt att du ALDRIG hoppar över och går på dina cellprovtagningar. HPV- humant papillom virus är ett virus man kan få genom sex. Finns ett rad olika rättare sagt hundratals olika sorters HPV och de flesta är ofarliga.Men så finns det några typer av HPV som man inte vill ha som i sin tur på sikt kan leda till livmoderhalscancer. Idag finns det att man kan vaccinera sig mot de två vanligaste Hpv-typerna 16 och 18 som är de två vanligaste hpv som orsakar livmoderhalscancer. Jag är vaccinerad mot hpv-typerna 16 och 18. Det hoppas jag att du också är. Det skyddar inte helt för att inte få livmoderhalscancer men de skyddar mot de vanligaste hpv som ger det. 

 Vad händer annars i mitt liv? Nu varnar jag för att det blir känslomässigt och väldigt starkt för mig. För det har hänt mycket både upp och ner! Och så ska jag även berätta om något spännande som händer nu!

Våren förra året började jag plugga som bageri och konditori lärling. Nog det bästa steget i branschbyte jag kunde tagit! Ingenting är omöjligt och man ska hålla på med något som man tycker är roligt och detta trivs jag så bra med! Något som jag verkligen behöver just nu för att orka. 

För mitt i allt också har min älskade mamma blivit sjuk, något jag nu berättar öppet. Vill inte att det ska vara något hysch hysch utan går nu ut med det öppet så att folk kan förstå. Ja något man inte vill förstå. Våran älskade mamma har pannlobsdemens. Hon har nu på snabb tid ändrats drastiskt och är inte längre den mamma som hon varit. Hon är nu sjukdomen som tagit över hennes liv. Det är fruktansvärt tungt. Älskade lilla mamma det är med tårar jag skriver nu för jag vet att du skulle vara så stolt över mig. Genom min resa genom cancern fanns du alltid där och stöttade mig. Hade jag kunnat hade jag ringt och berättat direkt att jag tog steget och ska bli pärldagsansvarig för ung cancer i Stockholm. Det är de spännande som händer nu! Ett stort steg för mig att våga och detta kommer bygga upp mitt självförtroende. Har ansvaret med tre andra helt otroligt fantastiska tjejer som jag fick träffa idag. Detta kommer bli jätteroligt! Första pärldagen för i år är.... *trumvirvel* på söndag den 18 februari!! kl 12-16 på hotell Radisson Blu Waterfront. Så har du inget att göra på söndag tycker jag du ska komma och pärla! 

Sen något annat, har mycket att berätta idag! För att på måndag är det den 12 februari vilket betyder att jag varit cancerfri i 4år!! Tiden går snabbt och är nära nu, ett år till nu bara sen är jag helt friskförklarad! 

Va nu rädda om er och all kärlek till er!

Kanske ses vi på pärldagen nästa söndag! ❤️

#1 - - Mathilda:

Så otroligt bra är du! Min förebild, min syster, min bästavän <3

Svar: ❤️Tillsammans är vi starka älskade syster ❤️
Natha

#2 - - Anonym:

Var bra du skrev jag älskar dig❤️

Svar: Tack jag älskar dig också älskade syster ❤️
Natha

Till top