Hoppas du vet hur viktigt detta är.

Allmänt / Permalink / 0

I början av veckan fick jag reda på att de ska göra en fas 2 i HPV-kampanjen. För att det gick så bra i första kampanjen så ville de ha med mig denna gången också. Så ett nytt utskick ska skickas ut till 100.000 skånska tjejer och så spelade jag in en ny radioreklam i torsdags. Berättar sammanfattat att man inte ska glömma bort att vaccinera sig, ja om man inte gjort det redan. Det är bara gratis detta året ut så man får passa på. Det är ju värsta chansen och hoppas ännu fler inser hur viktigt det är och tar sig i kragen och vaccinerar sig! Så vaccinera dig nu för fasen så du har ett bra skydd moupp till mer än 70% av HPV som orsakar cellförändringar och livmoderhalscancer. Vaccinet kan också ge ett skydd mot kondylom som också orsakas av HPV.  

Sen ber jag dig att aldrig hoppa över en cellprovskontroll. Det är bara vi som kan stoppa livmoderhalscancern genom att gå på våra cellprovstagningar. Med regelbundna kontroller kan man upptäcka cancern i tid och ju tidigare den upptäcks kan den enklare förintas helt. Har man cancer och hoppar man över en kontroll kan de sprida sig och det kan gå otäckt fort.  

 

 

Säger i radioreklamen att jag vet hur det känns. Att få livmoderhalscancer. Det är något ingen ska behöva gå igenom och i mitt fall så tog cancern min livmoder. Tårar rullar ner för min kind när jag skriver nu. Vill inte att någon ska behöva gå igenom det jag går igenom så hoppas min historia verkligen kommer ut och man inser hur viktigt detta är.   

Har egentligen nästan enda sen jag fick mitt cancer besked byggt upp en mur. En mur med positiva tankar, hoppfullhet. Puttat bort allt det jobbiga och inte velat tänka på det. Men den muren har sina sprickor, den senaste tiden har det varit att jag lixom hoppat ut min egna kropp och ser mig själv utifrån. - Du kan aldrig bli gravid. Det jag annars vet om men inte tänker på för jag målat upp en positiva fasad runt om slår en ansiktet. 

 

 

 

Till top